EY Gelecek Tüketici Endeksi sonuçları açıklandı!
EY Geleceğin Tüketici Endeksi sonuçlarına göre, tüketiciler artık daha fazla tasarruf ediyor, gıda bütçelerini kısıyor, kişisel refahlarını gezegensel endişelerin önüne koyuyor ve ihtiyaçlarını yönetmek için teknolojiye güveniyor.
Uluslararası danışmanlık, denetim ve vergi şirketi EY (Ernst & Young), Future Consumer Index araştırmasının 12’ncisini yayınladı. Yeni tüketici tercihleri ile değişen tutum ve alışkanlıklara odaklanan araştırma, 27 ülkeden 21 bin tüketici ile yapılan anket sonuçlarını içeriyor.
EY Geleceğin Tüketici Endeksi anketine göre, dünya genelinde tüketicilerin %94’ü yaşam maliyetlerinin artmasından endişe duyduklarını söylüyor. Ayrıca, katılımcıların yaklaşık yarısı daha az tüketmeyi planlıyor ve %67’si artık eşyalarını değiştirmek yerine tamir ettiklerini söylüyor. Dikkate değer başka bir konu da, pandemiden bu yana ilk kez sağlık endişelerinin %7 artarak gezegenle ilgili endişeleri geride bırakması. Araştırmalar, tüketicilerin çevre sorunlarından çok kişisel sağlıklarını önemsediklerini gösteriyor.
Araştırma, küresel olarak tüketicilerin %92’sinin yaşadıkları ülkenin ekonomisiyle çok ilgilendiğini ve %39’unun önümüzdeki altı ayda ekonominin düzelmeyeceğini söylediğini gösteriyor. Tüketiciler hayatlarının birçok alanında harcamalarını kısmak ve bütçelerini temel ürünlere harcamak için harekete geçiyor. Katılımcıların %44’ü daha az paketlenmiş gıda almayı planlıyor ve neredeyse yarısı (%49) daha az gıda tüketmeyi planlıyor.
Araştırmanın çarpıcı sonuçlarından biri de perakendecilere ve tüketim malları şirketlerine güvenin azalması. Karşılaştırıldığında, tüketicilerin dörtte üçünden fazlası (%79) gıda fiyatlarının son üç ila dört ayda arttığını düşünüyor. %74’ü bazı markaların paket boyutlarını küçülttüğünü ancak fiyatın aynı kaldığını fark ettiklerini söylüyor. %64’ü ise bilinen ve öne çıkan markalı ürünler kadar private label çalışmaların da yeterli olduğuna inanıyor.
Ayrıca araştırmaya göre katılımcıların %62’si giyim, ayakkabı ve aksesuarda son moda trendlerini takip etme ihtiyacı hissetmiyor. Tüketicilerin üçte birinden fazlası (%36) giyime daha az harcamayı planlarken, yarısından fazlası artık eşyalarını değiştirmek yerine tamir etmeyi tercih ediyor. Bu büyük oran, klasik tüketicinin her zaman en yeniye sahip olma isteğinin değiştiğini ortaya koyuyor.
Sağlık sorunları gezegensel endişeleri gölgede bırakıyor
Araştırmanın değerli sonuçlarından biri, sağlık endişelerinin Mayıs 2021’den bu yana ilk kez gezegensel endişeleri geride bırakmasıdır. EY Geleceğin Tüketici Endeksi, değişen tercihlerin ve alışkanlıkların ortaya çıkardığı fırsatları ve zorlukları tahmin etmeyi kolaylaştırmak için tüketicileri 5 kategoride (“önce gezegen”, “önce deneyim”, “önce toplum”, “önce sağlık” ve “önce karşılanabilirlik”) sıralıyor. Son araştırmadaki beş segment arasında en büyük düşüşü %9 ile (%25’ten %16’ya) “önce gezegen” görüyor. Sonuç, tüketicilerin karşılanabilirlik ve fiyata öncelik verdiğini ve artık sürdürülebilirliği daha az telaşlı olarak gördüklerini gösteriyor.
Araştırma ayrıca, “önce sağlık” tüketici kümesinin Ekim 2022’den bu yana %7 büyüyerek (%17’den %24’e) büyüdüğünü ve uygun fiyattan sonra ikinci en büyük segment haline geldiğini ortaya koyuyor. Bu değerli artış; Bu, tüketicilerin kendi mali durumlarına ve esenliklerine odaklanmaları ve yine kişisel ihtiyaçlarını toplu arayışlara göre önceliklendirmeleri anlamına gelir.
teknoloji; yaygaraya rağmen sadık alan
EY Geleceğin Tüketici Endeksi, tüketicilerin neredeyse yarısının (%46) günlük yaşamlarını yönetmek için teknolojiye güvendiğini ortaya koyuyor. Teknolojiye ve teknolojik çıktılara artan güven, satın alma kararlarını ve genel tüketimi de şekillendiriyor. Araştırma sonuçlarına göre, katılımcıların %46’sı son üç ayda online market alışverişi teslimat hizmetlerini kullanmıştır. Bu oran Haziran 2022’den bu yana %12’lik bir artış anlamına geliyor.
Gelişmekte olan teknolojiler de Haziran 2022’ye kıyasla iki kattan fazla arttı. Küresel olarak tüketiciler artık sanal platformları tercih ediyor. Katılımcıların %66’sı daha uygun fiyatlı alternatifler karşılığında verilerini paylaşmaya istekli olduklarını söylerken, %24’ü yapay zekanın rollerini tamamen değiştirebileceğinden endişe duyuyor. Ancak araştırmaya göre; Teknoloji konusunda endişe duyan tüketicilerin kendilerine zaman veya para kazandıran araçları hızla benimseyecekleri görülmektedir.
EY Türkiye Kontrol Bölümü Ortağı, Tüketim Ürünleri ve Perakende Sektör Lideri Kaan BirdalAraştırmayla ilgili şu yorumları yaptı:
“ Tüketiciler, yaşam maliyeti baskılarıyla başa çıkmak için önce tutumu tercih ediyor. Ayrıca bütçelerini korumak için marka alışkanlıklarından uzaklaşma, temel ihtiyaç listelerini küçültme ve teknolojinin avantajlarını kullanma eğilimindedirler. Perakendecilere ve tüketim malları işletmelerine olan güvenin azalmasıyla birlikte, işletmelerin tüketici sadakati üzerindeki kararlarının uzun vadeli sonuçlarını dikkate almaları gerekiyor. Bu bağlamda rekabet edebilmek için yenilik ve pazarlama çabalarına hız vermeleri faydalı olabilir.
Öte yandan teknoloji; Tüketiciler, hayatı kolaylaştırdığı, paradan ve zamandan tasarruf sağladığı ve çevresel etkilerin azaltılmasına yardımcı olduğu için her zaman teknolojinin kullanıcısı olurlar. Teknolojiye yönelik tüketici tutumları, teknolojinin kendisi kadar hızlı gelişiyor. İşletmeler, teknoloji çevresinde müşterilerine güven, saygı ve maliyetli bir ilgi geliştirmelidir. Bu şekilde tüketici sadakati uzun vadede korunabilir.”
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı